Texas
Bosnië en Herzegovina
Onze foto's
Oostenrijk

Afgelopen voorjaar op een zeer zonnige vrijdagmiddag op een terras in Apeldoorn zaten 4 oude vriendinnen onder het genot van een rosé-tje bij te kletsen. We hebben elkaar al een hele tijd niet gezien en we komen erachter dat een middag en avond eigenlijk te kort is om écht goed bij te kletsen. Als tegen een uur of 11 de eerste wegrijdt roepen we elkaar toe dat we toch écht een keer een weekendje weg moeten met z’n allen. En zo komt het dat we ergens op een zonnige zomerdag een e-mail krijgen van Astrid (in ons geval terwijl we ergens aan de andere kant van de wereld zitten) om een datum te prikken voor een vriendinnen weekend; bestemming Ameland.

Omdat we het allemaal druk hebben (en wij voorlopig nog niet terug zijn) komen we uit op het weekend van 20 November. Zo gezegd, zo gedaan. Astrid regelt een appartement voor 4 personen en we mailen wat heen en weer (zoals vrouwen dat doen) over wie wat meeneemt en hoe laat we de boot nemen en wie rijdt en of we uit gaan eten of gezellig thuis koken. 2 Weken voordat we gaan meldt Ellen zich helaas af maar meldt wel dat ze er een volgende date graag weer bij is. Dus gaan we met z’n 3-en.

Op vrijdag 20 november rijden Mascha en ik vanuit onze respectievelijke woonplaatsen naar Astrid. Omdat Astrid al een flink eind richting Holwerd woont maken we daar een pitstop en onder het genot van een kop koffie bekijken we rustig hun prachtige nieuwe huis en wisselen alvast de eerste nieuwtjes uit. Rond 11 uur stappen we in de auto richting Holwerd om daar, na een eindeloze tocht door het Friese landschap, ruim op tijd aan te komen. We eten en drinken nog wat en stappen vervolgens samen met alle andere weekendmensen op de boot. Als we 3 kwartier later uitstappen op het kleine Ameland is het weer een stuk slechter en we lopen door de miezerregen snel naar de bus die ons het dichtst bij ons huisje afzet. Het appartement is snel gevonden en nadat we onze tassen hebben neergezet gaan we eerst maar eens even naar de supermarkt, die op 5 minuten lopen  ligt, in het centrum van het pittoreske Nes. Als nieuweling op Ameland valt het me meteen op dat er wel heel veel hele schattige oude huisjes in het centrum(pje) van Nes staan. Erg leuk om doorheen te lopen maar als ik als een echt toerist foto’s ga maken van de kaboutertuin en de toren van Nes schamen mijn reisgenoten zich toch lichtelijk voor me.

Afijn, we komen bij de supermarkt en omdat we geen boodschappenlijstje hebben gemaakt wordt er wat chaotisch door de kleine Spar gelopen op zoek naar ingrediënten voor de kaasfondue.  We kopen meteen ontbijt spullen voor de volgende dagen en met boodschappentassen vol eten en drinken lopen we terug naar ons appartement. Omdat het ondertussen echt is gaan regenen maken we het gezellig thuis en praten we onder het genot van een hapje en een drankje uren aan een stuk. Als om 10 uur ‘s avonds bij Mascha het licht uitgaat (niet zo gek na een drukke week in een nieuwe functie) heeft Astrid nog helemaal geen zin om naar bed te gaan. Dus we pakken onze jas en begeven ons naar de kroeg alwaar we verder praten en drinken en mensen kijken.

Op zaterdagochtend staan we vroeg op en het lijkt een mooie dag te worden. Als we echter om 10 uur naar de fietsenverhuurder lopen is het hele eiland gehuld in een dikke mist. Maar daar laten we ons natuurlijk niet door tegenhouden! We stappen dus gewoon op onze huurfietsen. Via een prachtig fietspad door de duinen (tenminste, ik kan me voorstellen dat het prachtig is, wij hebben bar weinig kunnen zien!) en fietsen langs de camping waar Astrid als tiener een aantal mooie zomers heeft doorgebracht. Dit is vlakbij Ballum en omdat we toch al een paar kilometer gefietst hebben stappen we in Ballum af om een kop koffie te drinken en onszelf te trakteren op een gebakje. Opgewarmd van het warme vuurtje fietsen we terug naar Nes alwaar we een expositie bekijken van een aantal kunstenaars. We fietsen vervolgens nog naar het Juttersmuseum en verbazen ons over de vondsten die worden gedaan op het strand.

Terug in Nes vinden we dat we genoeg hebben gefietst en we nestelen ons op een terras naast een vuurtje en genieten van de zon (die ondertussen weer tevoorschijn is gekomen). De wijn smaakt, het vuur geeft genoeg warmte en het gesprek kabbelt lekker voort. We zijn dan ook verbaasd dat het opééns al na 6-en is! We fietsen naar huis en kleden ons snel om om vervolgens lekker ergens te gaan eten. We hebben het restaurant overdag al uitgekozen en het blijkt inderdaad een goede keuze te zijn. Heerlijk eten, leuke bediening en een interieur dat modern en sfeervol is. Na het eten besluiten we om nog even naar de kroeg te gaan maar als we daar eenmaal zitten blijken we toch allemaal best moe te zijn; we worden schijnbaar toch ouder…. We houden het toch nog tot half 1 vol en als we naar huis lopen is de hemel vol met sterren, die zie je op Ameland toch écht beter dan in de rest van ons kikkerlandje!

Op zondag staan we langzaam op en ruimen het huisje na het ontbijt op. We pakken onze tassen in en lopen recht tegen de niet geringe wind in naar de veerboot. Fris en uitgewaaid stappen we aan boord. In Holwerd pakken we de auto om aan de terugreis te beginnen, onderweg eten we een prima sateetje (in hét restaurant van Marum) en leveren Astrid thuis af. Na een laatste kop koffie stappen Mascha en ik in de auto voor het laatste stuk naar huis maar niet voordat we hebben afgesproken dat we over 2 jaar samen naar Riga (of Talin) gaan.

Op naar het volgende weekendje dus!